Isnin, 4 Oktober 2010

JANJI GURU DAN HARAPAN ANAK MURID!!

Janji.!!!!!.walau pun kadang kala amat kecik kita rasakan tetapi bagi sesetengah orang janji yang kita lafazkan amat besar maknanya bagi mereka...!!
Begitulah terjadi kepada puteri bongsu aku....!! Kerana janji dia setia menanti hingga kan aku sendiri jadi kesian...!!
Semua nya bermula bila aku sekeluarga nak adakan majlis rumah terbuka.. dan sudah tentu jemputan kami adalah guru2 yang mengajar anak2 kami... dan tidak tekecuali guru anak bongsu aku yang sedang belajar di pra sekolah!!!

Sehari sebelum majlis..dia sudah sebok bertanya bila cik gu dia akan datang... aku kata esok... esok nya dia terus tunggu.... kawan dan rakan datang tak putus2... tetapi cik gu yg putri aku tunggu tak muncul2... lebih sedih aku tenguk dia..bila guru2 anak ku yang lain semua sudah pun sampai....!!! dia terus menunggu!!!
Aku pandang putri bongsuku... dia sesekali bertanya kepada aku dan kepada isteri ku..bila cik gu akan datang.... kami sekadar memberi harapan bahawa cik gu dia mungkin datang sekejap lagi.... hingga ke malam..cikgu tak sampai2 juga....kesian putri ku.... seharian dia menunggu... tetapi org ditunggu tak tiba2...!!!

Aku pujuk putri ku.... aku kata mungkin cik gu ada kerja sebab itu dia tak datang.... putri cuma diam membisu...tetapi pada raut wajah nya aku tahu dia rasa hampa sangat...!!!!

Kepada cikgu2...aku harap kalau berjanji untuk hadir ke apa2 majlis yang melibatkan anak2 murid2 harap ambil perhatian.... kerana sekali kita janji... anak2 murid akan tunggu...kerana bagi mereka...kehadiran guru mereka amat bermakna.... !! jangan hampa kan mereka...kerana mereka sebenar nya amat menghormati guru mereka!!!...

Tiada ulasan: