Isnin, 23 Ogos 2010

MENAGAPA BILA DEMAM BARU DAPAT APA YANG ALONG MINTA...???

Salah seorang anak aku demam.... demam nya agar tinggi  ...disulami dengan muntah2! aku khuatir juga kerana malam tadi mak sedara nya datang bertandang...dan membawa anak kecilnya yang juga demam.... !! apa yang membuat aku sikit seram bila mak sedaranya cakap...ada keluarga yang dijaga bersama anak nya itu dijangkiti H1N1.... aku terfikir...apakah anak aku juga terkena jangkitan yang sama?? Aku merunggut sendiri...kalau dah tahu ada keluarga nya dijangkiti H1N1..mengapa dok bawa anak yang demam itu kehulu ke hilir?? Buat nya dia juga ada virus tu macam mana???

Pagi tadi aku terus bawa anak aku ke klinik... syukur alahamdullilah... doktor kata... cuma demam biasa...muntah2 tu kata doktor mungkin kerana suhu demam nya  agak tinggi!!! lepas makan ubat angin/sakit perut..muntah2 nya ok!!!!

Kita lupa kan hal kat atas tu....cuma yang terus meninggalkan kesan pada benak aku... bila anak aku bertanya..."mengapa bila along sakit...baru semua benda along nak along dapat??? mengapa kalau tak demam bila along minta apa2 semua kena marah..??"

Aku yang terpaku... tak tahu apa nak jawab.... aku kena akui isteri aku amat tegas dalam hal anak2...dan itu agak nya yang anak ku anggap dia selalu kena marah bila minta sesuatu....!!

Sampai sekarang aku tidak mampu menjawap persoalan itu.....mungkin itu lah kehidupan..!!

2 ulasan:

Unknown berkata...

Salam Ziarah.

Berapa agaknya umur along skrg? Apa yang anak2 cakap biasanya keluar dari lubuk hatinya. Kita sebagai ibubapa patut lebih memahami, mungkin kalau dia tak beritahu, kita tak tahu kan. So, lepas ni mungkin jangan kerap marah dia, ambil inisiatif lain dalam memenuhi permintaan dia..ye tak.

Sebenarnya peringatan untuk diri saya juga sebagai ibu.

AKU DIA berkata...

terima kasih yus kerana sudi ziarah!

Benar apa yg yus katakan itu...anak2 ini biasa nya bercakap jujur apa yang mereka rasa... apa lagi jika di saat mereka sakit.

Apa yang dapat aku simpulkan... anak2 melihat kita seperti hipokrit kerana pendirian kita berubah2 mengikut situasi.... itu sebab nya aku masih termenung untuk mencari jawapan yang idea kepada soalan tersebut!