Isnin, 15 Oktober 2012

Mengapa Restoran Mamak jadi Pilihan??

Lepak di Restoran mamak sudah menjadi budaya hidup kita. Dari awal pagi hingga ke lewat malam..kita dok kumpul kedai mamak.....!! kalau tak kena teh terik mamak satu hari rasa macam tak lengkap hidup ni..tu lah penangan kedai mamak..!!

Mengapa itu terjadi?? sedap sangatkah teh tarik dan makanan kat situ?? apakah kedai makanan melayu tidak sesedap makanan mamak?? rasa nya tidak begitu....!! habis mengapa kita semua lebih suka lepak di kedai mamak dari kedai bangsa sendiri???

Sekarang ni ...satu persatu..restoran mamak yang siang malam kita dok lepak tu rupa2nya kepunyaan org bukan islam dalam kata lain bukan kedai mamak sebenar pun... malah bukan nya sedikit keraguan tentang halal tak halal nya makanan di kedai2 berkenaan..tetapi itu langsung tidak menggugat bisnis kedai mereka....!!!

Mengapa kedai2 melayu tidak boleh jadi macam kedai mamak....!! dalam bisnis restoran ni ada beberapa perkara untuk mengikat pelangan...!!

Ada pelangan masuk restoran sebab harga nya murah... ada masuk sebab tempat nya selesa... ada yg masuk kerana layanan nya baik dan ada yg masuk kerana makanan nya sedap....!!

Dan kalau kedai makanan melayu ada 4 elemen tersebut...sudah tentu restoran melayu juga mampu bersaing dengan restoran mamak....!!! Masalah nya..mengapa masih banyak kedai makan melayu yg tidak menepati 4 ciri itu???

Tiada ulasan: